Random werk

  • Sculptures in Church 2
  • Varenbos 010
  • Utrecht 1951 Bisschop Coadjutor Bernardus Alfrink
  • Job Application 1 en 2
  • Varenbos 002
  • Funny Farm
  • Movement 02
  • Portrettenreeks uit een lange fotosessie in maart 1992
  • Pharma Spoons
  • Academie voor Drama, Eindhoven 1986 - 2005; de verhuizing
  • Ierland / Ireland
  • sculptuur - fotosessie december 2002 gedigitaliseerd
  • Bench 2
  • Kapsalon Le Jeune Tilburg Interieur fotografie door Jan-Clemens Lampe
  • Hanging 1
  • Bold

Klik voor meer info

Terug naar nieuwsoverzicht
Uitprinten

Re-view: Gemengde technieken.; Monumentaal werk van Jan-Clemens Lampe



12-06-2013 -
Het uitdagende bij werk in gemengde technieken is om producten, stoffen of materie, waar je je gevoelsmatig toe aangetrokken voelt, in een werk te combineren tot een beeld dat interessant is om naar te kijken.

Bij mijn werk in gemengde technieken (mixed media) heb ik meestal gebruik gemaakt van voorwerpen, die ik al gedurende lange tijd verzameld had. In mijn schetsboekjes schetste ik die voorwerpen al eens in ontwerpen voor een uit te voeren kunstwerk.
Bij het doorbladeren van die boekjes komt het later – en soms veel later – tot daadwerkelijke uitvoering van een idee.

Dit keer een terugblik op werk, dat onder de noemer ‘monumentaal’ gerangschikt kan worden.
Dit zijn meestal werken in grote afmetingen en vaak driedimensionaal, de reden waarom in veel gevallen het werk achter glas is ingelijst ter bescherming en conservering.


‘Be proud on your mental luggage’ is een werk uit 1993, dat met meerdere materialen in lagen is opgebouwd.
Het zink is het lichaam
De plunjezak: de geest en de hersenen
De daarop gemonteerde lijst: het gedeelte van wat wij van onze hersenen gebruiken
De steen is de slijpsteen, waarmee wij onze geest en hersenen kunnen bijslijpen.

De compositie is op een houten paneel opgebouwd en voorzien van een eenvoudige zwarte lijst van Lijstenmakerij Monart.
Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.







 
Foto © Jan-Clemens Lampe

‘Bindings’ is een decoratieve compositie uit 2008 van metal en touw op een achtergrond in alkyd harsverf.
 
Het werk vraagt om belichting en voldoende ruimte in een moderne omgeving

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.







Foto © Jan-Clemens Lampe




'Ars celare artem qed’ (quod erat demonstrandum) is een groot en zwaar werk, opgezet in lood gemonteerd op een paneel. Het lood is bewerkt met ingebrand oliepastel en in potlood aangebrachte tekens.
ARS CELARE ARTEM QED betekent: De grootste kunst is, de kunst te verbergen; aan het kunstwerk moet men niet kunnen zien hoeveel moeite het gekost heeft. Wat hiermee bewezen is.
Ook dit werk komt het beste tot zijn recht met extra belichting.
Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.


 
 



 
Foto © Jan-Clemens Lampe

Naar boven

 

 
'Chippendales’ Een compositie bestaande uit Stoelleuning, pasteus beschilderd, met daarachter geklemd een editie uit Volume XIV (1985) van Andy Warhol's Interview Magazine, opengeslagen op de pagina met een advertentie met de mannen dansgroep de Chippendales
Hangend aan de leuning het bekende zwarte butterfly, het handelsmerk van de Chippendales.
Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.










Foto © Jan-Clemens Lampe



‘Crowd of Gnomes counting their blessings’ stamt uit 2000. Een tekening van ‘Gnomes’ afgebeeld door middel van inkerving in een loden plaat, ingevuld met potlood. Op deze afbeelding is een zware ijzeren plaat gemonteerd, die ik in een bouwval in Ierland heb gevonden. De openingen in deze ijzeren plaat zijn deels met bladgoud ingevuld. Achter het werk is een speciale constructie aangebracht om dit zware werk te kunnen ophangen.
Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.





 
Foto © Jan-Clemens Lampe


 

 ‘Do not be mis- /leaded astray’ is de naam van dit werk, waarbij ‘misleaded’ (misleid/bedrogen) en ‘leaded astray’ (iemand op een dwaalspoor/het slechte pad brengen) zijn samengevoegd.
Deze installatie heeft als basis een roestvrij stalen staander, waarop een aantal elementen zijn aangebracht. Het werk is uit 2009.

Op de basis een stapel gekleurde boeken als symbool voor kennis op alle facetten van het leven;
Daarboven een schaal met vork en bijou, als symbool voor  de keuze voor te consumeren kunst en praal.
Vervolgens een samengebonden serie rode boeken, als symbool voor de gekozen waardevolle kennis voor het leven
Geheel bovenaan een sportieve handschoen, die een parelsnoer aanbiedt, als symbool van verleiding.

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.




Foto © Jan-Clemens Lampe



‘Jacket’ uit 1999; een loden colbert voorzien van knopen en een pochet. Onder het teruggeslagen colbert een loden penis en schapenwol als indicatie van lichaamsbeharing.
Gelijst door Lijstenmakerij Monart in een verdiepte zwarte lijst afgeschermd met glas voor conservering.
Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.











 
Foto © Jan-Clemens Lampe



‘Sink’ uit 2005 is het beeld van afwasbak met een rode stop en resterende oude huishoudelijke gebruiksvoorwerpen, welke overdrachtelijk worden geïnterpreteerd.
Op het lood is met potlood het gedicht ‘Sink’ aangebracht, dat luidt:

when I see
the sink
I think
now a day
everything
is flushed away
through a hole
beside the plug
only few things left
and the mood is set
so we do it
you and I we spoon
and feel squeezed

Foto © Jan-Clemens Lampe

Dit zware werk is voorzien van een aangepast ophangssyteem

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.



‘Sybilla&Constance playing piano’  (2012)

Deze installatie heeft als basis een roestvrij stalen staander, waarop een aantal elementen zijn aangebracht.
Op de bodem pianobladmuziek, deels gebonden uit begin 1900 van de 2 gezusters Sybilla en Constance.
De installatie is aangevuld met pianotoetsen en onderdelen van een oude piano.

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.








 
Foto © Jan-Clemens Lampe



'You do not want to know’ is een werk in mixed media uit 2001.
Een kinderjurkje met kant, sokjes en gipsen kinderspeelgoed, een herderinnetje of Roodkapje.

De rode sporen op het jurkje verwijst naar wat ‘you do not want to know’.
Het werk in door Lijstenmakerij Monart ter conservering achter
glas gelijst in een diepe witte lijst.

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.








Foto © Jan-Clemens Lampe



‘Fredt’ is een werk uit 1995.
Het is een afdruk van het lichaam van een persoon , die gekend wil zijn; vandaar in koeien van letters, als een uitroepteken, de naam en een X in oliepastel over deze afdruk gekalkt
.
Het werk in door Lijstenmakerij Monart ter conservering achter glas gelijst in een monumentale grijze lijst.

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.







 
Foto © Jan-Clemens Lampe
 
 

 'Booklist' uit 1993 is een stapeling van boeken uit begin jaren '90; wat wij nu paperbacks noemen,
De boeken zijn op kleur gemengd opgebouwd en door lijstenmakerij Monart van een monumentale lijst voorzien. Het werk is eigendom van de kunstenaar.

Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.











Foto © Jan-Clemens Lampe



'Nailed Knowledge' is een werk uit 1992 en is samengesteld uit college-aantekeningen tijdens de studie rechten van mijn vader begin 1900 en een wetboekje van latere datum; dit alles vastgespijkerd en met touw omsnoerd op een houten paneel.
Lijstenmakerij Monart leverde de door mij ontworpen monumentale lijst.


Klik HIER voor een vergroting van de afbeelding en verder informatie.


 


Foto © Jan-Clemens Lampe
 
 
NAAR BOVEN